Check outs 

Check outs zijn de getallen die beslissen of je de leg of de wedstrijd gaat winnen. Dit gaat van 2 tot 170 uitgezonderd 159,162,163,165,166,168 en 169 ook wel
bogey-numbers genoemd.

Om een leg of een wedstrijd te winnen is het de kunst om zo snel mogelijk die check out te finishen vóór je tegenstander dit doet. Om je kansen zo goed mogelijk te optimaliseren op deze check out speelt het scorend vermogen een belangrijke rol, want hoe sneller je op die checkout komt , hoe meer kans je krijgt om deze voor je tegenstander uit te gooien. Dus minimaliseer niet de hoge scores zoals 180, 177,174, 171, 168, 162…… 100 deze zijn heel belangrijk in het proces om je juist zo snel mogelijk naar een check out te brengen en dus ook meer kansen biedt om deze sneller uit te gooien dan je tegenstander.

Ook ga je zoeken naar de meest optimale manier om die checkout te finishen , waar bij je in het geval van een gemiste sectie, je je toch nog steeds kan weg zetten op een dubbel zodat je bij de volgende beurt je drie darts optimaal kan benutten voor de winst van de leg of wedstrijd.


Naar welke dubbel ga je dan naar toe werken?

 

Je kan een favoriete dubbel hebben die je heel gemakkelijk raakt, doch als je deze mist zal je toch naar een andere Dubbel dienen te gooien anders kan je niet uitchecken. Om je kansen zo goed mogelijk te optimaliseren, kies je Dubbels die je in het geval van het raken van de single sectie nog steeds kansen geven op een Dubbel met je volgende pijlen . Bv D20, D16, D12, D8, D4 ook wel de Split-dubbels genoemd.

Kies je D20 en je raakt met je eerste pijl S(ingle)20 , dan kan je naar D10 gaan , raak je dan S10 dan je naar D5 gaan , dus 3 pijlen en 3 kansen om uit te gooien. Raak je met de 3de pijl toch S5 dan zal je bij de volgende beurt een pijl moeten opofferen om je terug op een dubbel te brengen en dus maar 2kansen op 3 pijlen creëert.

D12 volgt met D6 en D3 hetzelfde scenario als D20

De dubbels die de meeste optimale kansen bieden zijn D16 en D8

Raak je S16 kan je met je volgende pijl naar D8 gaan raak je toch S8 kan je nadien naar D4 gaan raak je hier S4 kan je bij de volgende beurt naar D2 , raak je hier S2 dan heb je nog D1 mocht je hier dan toch nog S1 gooien dan heb je weer 3 pijlen om 4 uit te gooien.
Dus als je kiest voor D16 heb je 5kansen op 6 pijlen en mis je de 5de kans zal je bij je volgende beurt geen extra pijl moeten opofferen om je weg te zetten op een dubbel.

D16,D8 zijn voor velen de meest logische keuze, omdat deze hun de meeste optimale kansen biedt.

Wat dan met D18, D14 , zij geven je 2 kansen op 3 want bij je 2de misser in de single sectie zal je de 3de pijl dienen op te offeren om je weg te zetten op een dubbel zodat je bij de volgende beurt 3 kansen op die dubbel kan creëren.

Bij alle onpare Dubbels: D19, D17, D15, D13, D11, D9, D7, D5, D3 (D1)

Bij het raken van de Single sectie bij deze Dubbels , zal je telkens een pijl dienen op te offeren om je weg te zetten op een dubbel en bij D1 is je beurt dan reeds voorbij.

Om deze Checkouts zo vlot mogelijk uit te gooien gaat men automatismes creëren.

Hoe doe je dit ?

 

Bv. Je werkt vaak naar D16 toe .

Train telkens zodat je in 1 beurt telkens 1 pijl naar de D16, D8, D4 gooit. Mis je of raak je de dubbel , je volgende pijl gaat telkens naar het volgende getal.

Een hele goede training :  Gooi 10 – 20 of 30 beurten naar 

D16 - D8 - D4
D8 - D4 - D2
D4 - D2 - D1

D20 - D10 - D5

D12 - D6 - D3

 

1 hit in een beurt is 1 punt

2 hits in een beurt is 3 punten

3 hits in een beurt is 5 punten

Hou voor jezelf de scores bij je kan hierbij onderstaand excel file gebruiken.

Ook de trainingstool Switching Doubles op www.Godartspro.com besteed aandacht aan deze split dubbels. Klik op onderstaande afbeelding en je wordt doorverwezen naar deze tool